Metatale Top100 – Wablief?!

Ik snap het ni meer zenne. Al bijna 2 weken ben ik Metatale aan het checken of ze de top100 al hebben aangepast. Maar nee hoor, ze blijft hetzelfde. “De top 100 van meest invloedrijke Vlaamse weblogs die voortaan wekelijks soms, als we goesting hebben, wordt gepubliceerd op deze pagina.” Mijn twijfels blijven groot over deze website/dienst. Dat ZV Magazine eerste staat is nogal normaal me dunkt. En wat dan met bijvoorbeeld Mediabom.tv? Zij staan qua bezoekersaantallen en bereik waarschijnlijk op het plankje van ZV, dus waarom hebben zij dan een schamele ranking van 2?!

Ja ok ok, het draait niet om bezoekersaantallen maar om ‘invloed’, zoals zij dat zo mooi kunnen definiëren: “de capaciteit om anderen online tot actie aan te zetten.” Heel erg vaag, zoals ze zelf ook aangeven. Ik kan mij anders toch niet inbeelden dat Zattevrienden zoveel meer aanzet tot online actie dan Mediabom, ik zou zelfs denken dat het geheel andersom is. Nuja, we weten ook allemaal dat bij ZV de kassa gezapig rinkelt, dus wie weet staat ZV daar wel niet op 1 om financiële redenen? Nee, zo ver wil ik het niet doortrekken eigenlijk. Want uiteindelijk, zoveel extra adverteerders zullen ze ook niet bereiken als ze op 1 staan bij Metatale he?

Genoeg reclame voor ZV en Mediabom. Wat mij nog opviel, was dat de lijst overwegend gevuld wordt met eerder ‘persoonlijke blogs’. Meer commerciële blogs als Biertijd.com, Badchix.com, etc vinden we niet terug in de top100, maar Gabbers United en Om Ter Saaist dan weer wel. Ik heb nu niets tegen die blog van Gabbers United, maar ik vrees dat deze toch niet echt geschikt is voor adverteerders. Adverteerders?! Ja, daar doelt Metatale toch duidelijk op he. Aan de linkerkant op hun website vind je: “Beste adverteerder, marketeer. Voordat u enthousiast start met het contacteren van de bloggers in deze lijst, neem even de tijd om dit advies door te lezen.”

Om Ter Saaist won afgelopen maandag nog de 3de plaats in de categorie ‘Groepsblogs’ bij de ‘Site van het jaar’ verkiezing van Clickx. Wat mij ook nog altijd met grote verbazing slaat eigenlijk. Als je ziet wat voor blogs ze achter hun laten, vreemd! Soit, Om Ter Saaist zal zich wel gelukkig prijzen natuurlijk, de blog krijgt meer en meer aandacht en nu werden ze ook al vermeld in de krant. Ik dwaal hier echter totaal af. Mijn invraagstelling van Metatale zou ik graag willen beëindigen met het linken naar de volgende blogs die ook terug te vinden zijn in de top100. Ik hoop dat u ook, net zoals ik, u ogen groot zal opentrekken: geencommentaar.nl ; fijnefrietjes ; wim_gre ; etc…

Misschien als ik nog wat link dat het aandacht krijgt.

9 thoughts on “Metatale Top100 – Wablief?!

  1. Wij waren ook nogal verbaast. 🙂

    Maar goed, we besteden regelmatig aandacht aan belgische politiek, dus misschien is dat het.

    Verder levert een vermelding op die site ons, ehm, ongeveer 3 clicks per maand op, dus die mag je wel hebben!

  2. WTF, Mediabom groot lol ver van :d

    als ze 10000 of 15000 bezoekers hebben mogen ze al blij zijn. En naar vertrouw bare bron is dat zoiets.

    Nu als we het over grote sites willen hebben dan is het vooral Badchix.com en Biertijd.com al is deze laatste niet echt een vlaamse blog maar één uit nederland, Badchix daarin tegen is van Belgische makelij en die zijn naar schijnt stevig bezig. Al geven zij moeilijk cijfers vrij van bezoekers aantallen, maar met wat connecties kom je veel te weten, zo weet ik dat ze +- een maand terug een min van 25 000 bezoekers per dag hebben.

    Mafiablog is er dan ook weer een al vind ik die persoonlijk jammer genoeg achter uit aan het gaan. Net zoals zv die het niet meer is zoals de vroegere tijden maar dat wisten we al.

  3. Er is de voorbije weken hard aan MetaTale gewerkt en er zijn wel degelijk een aantal updates gepubliceerd. De impact daarvan op de Top 100 was tot nu toe bescheiden (weet dat je enkel 100 van de 70000+ blogs te zien krijgt). Hou er rekening mee dat een update niet betekent dat de volledige Top 100 op zijn kop wordt gezet 😉

    Overigens, MT richt zich in geen geval enkel tot adverteerders/marketeers. De reden waarom zij specifiek worden aangesproken op de Top 100 pagina is eenvoudigweg te wijten aan het feit dat niet alle adverteerders/marketeers even correct omgingen met de lijst. De doelgroep van de “afnemers” is een stuk ruimer.

  4. Een dergelijke rangschikking heeft een zelfversterkend effect. Naar de blogs bovenaan de rangschikking wordt zeer regelmatig verwezen, zodat hun authoritieit/invloed nog toeneemt. Het is voor een nieuwkomer verdomd lastig om in de rangschikking tevoorschijn te komen.

Geef een reactie

